dimarts, 12 de març del 2019

Horta de Sant Joan, Convent de Sant Salvador, Muntanya de Santa Bàrbara

Data de la sortida: 6 i 7 de març 2019.
Participants: 48 Caminaires.
Sortida preparada per Mª Àngels Muñoz i Manel Carbó.

Aquest any hem decidit fer la sortida més important de la primavera al Sud de Catalunya. Anem a descobrir i a gaudir del Parc Natural dels Ports.

La població d' Horta de Sant Joan, amb 1.150 habitants, està situada a l'extrem SW de la comarca de la Terra Alta, llindant amb la comarca del Matarranya de Terol.
Els seus orígens es remunten a l'època de la reconquesta. Aquests territoris foren conquerits per rei Alfons I cap a 1163, i quedaren sota la jurisdicció de l'ordre dels Templers.

El seu nucli antic va se declarat Bé Cultural d'Intrerès Nacional l'any 1997. El seu centre és la plaça porxada on s'ubiquen l'Ajuntament i l'església parroquial.

Viva Fernando VII
monarca amado
que mil y mil años
vea su enlace
afortunado.

l'edifici de l'Ajuntament és un palau renaixentista amb planta baixa porxada, dos pisos i una galeria superior amb finestres d'arc i protegides per una ampla cornisa de pedra.
Destaca una puntura mural al fresc dedicada al rei Ferran VII, restaurada recentment.

L'església parroquial, dedicada a Sant Joan Baptista, patró de la vila, fou cosntruïda pels templers entre els segles XIV-XVI, la seva porta i el campanar d'espadanya amb tres arcs es van remodelar el segle XVII.

El seu interior destaca per l'amplitud de la nau central, amb capelles laterals. La volta i l'absis disposen d'arcs apuntats.
Sobre la porta d'entrada es troba el cor, suportat per un arc rebaixat amb nerviacions.

A la porta de l'hotel Miralles on ens hem allotjat.
Preparats per fer la caminada del dia.
La ruta que hem preparat té dos nivells: Fins al convent de Sant Salvador és unapassejada de 30 min. sense cap dificultat.
Des del convent fins al cim de Sta. Bàrbara (749 m) haurem de superar més de 200 m de desnivell en un itinerari de 4 km aprox. fent ruta circular.

Sortim del poble d'Horta travessant el casc antic i passant pel carrer del Centre Picasso.

Ja als afores del poble, tenim a l'horitzó la Muntanya de Santa Bàrbara, per tant, orientar-se és fàcil i anirem trobant indicadors a les cruïlles dels camins.

Anem deixant al darrere Horta, dalt del turó dibuixant un bell perfil.

En l'altra direcció ens anem acostant al convent de Sant Salvador als peus de la Muntanya de Santa Bàrbara.

Realment una vista per emmarcar!

Ja som al Convent de Sant Salvador,
també conegut con Convent de  la Mare de Dèu dels Àngels.
Els seus orígens no es coneixen. Sembla probable que s'hi establiren els Templers cap al segle XIII els quals construïren l'església que fou ampliada a finals del XV quan es construí l'atri i la portalada.
Si voleu conèixer millor la seva història, cliqueu aquí.

L'atri i la portada destaquen per les seves dimensions i bon estat de restauració.

Des de 1547 fins 1835 s'hi establiren una comunitat de monjos franciscans. Entre ells es trobava el monjo Salvador que va adquirir la fama d'obrar miracles.
Aquest monjo va ser canonitzat l'any 1938 per Pius XI. Es seu sant es celebra el 18 de març
Biografia de Sant Salvador d'Horta.

Els més agossarats de la colla prenem el camí per pujar al cim de la Muntanya de Santa Bàrbara.

La nostra guia Mª Àngels ha estudiat una ruta circular que comença
al darrere del convent. Només trobarem una senyalització a l'inici de la ruta.

El camí de bon principi té un desnivell fort, anem adaptant el ritme a la capacitat personal. Les condicions del camí també són difícils. Es tracta de conglomerat,  de roca sedimentària desintegrada, i per tant molt relliscosa.

Aprofitem les aturades per gaudir de les vistes: El convent de St Salvador i el poble d'Horta des de les altures.
En direcció S, la Serra dels Ports, destacant les Roques de Benet, un altre cim espectacular d'aquest territori.

Continuem el camí. Fem un tram sobre roca viva, i si convé a quatre grapes.

Ja estem fent l'últim esforç, tot i que encara no veiem ni la creu ni les parets de l'ermita.

El camí rodeja el penyal del cim cap a l'altra vessant de la muntanya. el camí es fa més suau. La presència de xiprers ens indica la proximitat del nostre objectiu.

Ja som a les restes de l'ermita de Santa Bàrbara, al cim de la muntanya.

Una mica recuperats de l'esforç, celebrem haver assolit el cim!

Iniciem el camí de baixada. El tram inicial també té molt desnivell.

Tot i tenir més bones condicions que el de l'altra banda, també cal anar amb molta cura per evitar relliscades.

Superades les primeres rampes de baixada, el camí es va suavitzant.

En camí continua arran de la paret rocallosa. Passem entre restes d'alguna construcció abandonada i d'un aljub que recull aigua que es filtra entre els roques.

Fins que arribem a la cova de Sant Salvador, on fem la darrera parada.
A partir de la cova el camí està molt ben acondicionat.
Els últims raajos de sol ens fan aquest regal de posta de sol.